Docenten

Judith de Rijke - docent Schrijversvakschool

Judith de Rijke

Judith de Rijke (Middelburg, 1969) is schrijver en regisseur. Ze studeerde in 1995 af aan de regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Na haar afstudeervoorstelling Fool for Love (Sam Shepard) regisseerde ze bij de Toneelschuur De moed om te doden van Lars Norèn, in Antwerpen De domkop en de gek van Thomas Bernhard en bij het Nationale Toneel De Gids van Botho Strauss.

Het was de Toneelschuur die haar voor het eerst de opdracht gaf een stuk te schrijven. Dat werd De Zeeuwse Paloma dat daar onder haar eigen regie werd uitgebracht.

Voor de grote zaal regisseerde ze Figuranten in een toneelbewerking van Arnon Grunberg en Never land met onder meer Olga Zuiderhoek en Saskia Temmink. Vervolgens schreef en regisseerde ze Pens, een locatievoorstelling gesitueerd in een vervallen bollenschuur in Sassenheim. Voor Tryater regisseerde ze De Ingebeelde Zieke in het Fries en voor Tryater en het Terschellinger Oerolfestival maakte ze met acteurs uit acht verschillende minderheidstaalgebieden een internationale locatievoorstelling Salted, how they drank and kept on drinking. Als vervolg daarop schreef en regisseerde ze in 2005 Saltshakers, dat zowel op het Oerolfestival als het TRNFest van Ljubljana (Slovenië) werd opgevoerd.

Bij HETPALEIS in Antwerpen werkte ze een jaar als 'artist-in-residence' en regisseerde daar onder meer haar eigen stuk Het Vissekind, een hoekig polderdrama en Er was eens en het bleef komen.. van Gerda Dendooven. Verder regisseerde ze daar haar eerste muziektheatervoorstelling Kale Koppen naar het kinderboek van Jan Blokker.

Voor Hummelinck & Stuurman schreef ze Zout naar Benoîte Groults bestseller Zout op mijn huid, dat in haar eigen regie werd uitgebracht bij het NNT in Groningen.

In 2004 jaar kwam bij Uitgeverij IT&FB (International Theatre & Film Books) een bundel uit met haar verzameld werk. Judith de Rijke is sinds 2011 verbonden aan de Schrijversvakschool Amsterdam als docent toneelschrijven.