Bio's

Marjolein Bierens - docent Schrijversvakschool

Marjolein Bierens

Zij studeerde dramaturgie en sociale wetenschappen in Leiden en bezocht de theaterschool in Amsterdam. Ze werkt als schrijfster/regisseur voor uiteenlopende media als toneel, radio, film en opera.

Haar theater- en radiodrama-monologen zijn in vele talen vertaald en uitgezonden in verschillende landen. Ik Zeeuws meisje, de Maria Magdalena van de Zuivelvoorziening, ontving in 2002 de Prix Europa voor het beste Europese radiodrama, is nog steeds te horen op buitenlandse radiozenders.

Andere stukken als Motel TexelLoubna!Loubna!, Moederland en Klein Verhaal volgden, en werden allen genomineerd voor de Prix Europa. In 2008 werd zij genomineerd voor de Juliane Bartel Preis in Duitsland.

Marjolein Bierens schreef veel toneel voor Productiehuis Zeelandia. Voor haar stuk Land van over zee werd zij genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs 2015. Verder schreef zij libretti voor opera's (oa. Grenspost Zinnewald (2011) en Ontheemd! (2018)). In 2012 kwam de film Zomer uit op de Utrechtse filmdagen, gebaseerd op een eerder toneelstuk en waarvoor zij het scenario schreef.

In 2018 verscheen Hotel Schiller, door Bierens geschreven en geregisseerd. In dit achtdelige VPRO radiodrama werden wekelijks bij NPO Radio 1 de ontroerende verhalen uit Hotel Schiller verteld. In 2020 volgde hierop haar literaire non-fictie boek Hotel Schiller (Meulenhoff).

In de periode november 2022 - febr 2023 was de voorstelling Rimpelingen, het geheim van een hofhouding te zien op Paleis het Loo en op een zestal andere landgoederen op de Veluwe. Daarvoor schreef zij de tekst en was co-regisseur.

Uitgaven:

Monologen: 5 teksten voor jonge vrouwen en 1 voor een oude, uitgeverij it&fb
Mooie Anna een Zeeuwse Fado, uitgeverij de Drukkery te Middelburg
Land van over zee, uitgeverij de Drukkery te Middelburg
Ontheemd!, De Nieuwe Toneel bibliotheek
Hotel Schiller, non-fictie, Meulenhoff

www.marjoleinbierens.nl

Meer docenten

{slider Deze docenten geven een of meer dezelfde vakken:}

Docent schrijftraining

Docent schrijftraining, column en proza

Docent proza, column en schrijftraining