Annemarie Wisse

Annemarie Wisse studeerde succesvol af met het door haar geschreven toneelstuk In De Lift.
Het wordt in 2024 gespeeld door theatergroep Punch en gaat op tournee door het hele land, wordt onder andere drie keer in DeLaMar opgevoerd..

In De Lift is een tragikomische voorstelling waarin de wereld van een ambitieuze zakenvrouw samenkomt met die van een gevluchte jongeman.

Gaandeweg wordt duidelijk hoe ver ze van elkaar vandaan staan, maar direct óók hoeveel overeenkomsten zij hebben. Opgesloten in een benauwde ruimte zijn ze ongewild op elkaar aangewezen. In de Lift werkt op de (on-)gemakkelijke lachspieren én stelt tegelijkertijd een maatschappelijke problematiek aan de kaak.

Annemarie Wisses’ ‘well-made-plays’ die tragikomisch en invoelbaar zijn voor een breed publiek, zijn een welkome aanvulling op het bestaande repertoire binnen de theaterteksten. Via een ogenschijnlijk zeer specifiek-typische situatie brengt Wisse universele en actuele thema’s aan het licht.

'Annemarie Wisse (1970) onderzoekt in haar komedie In de lift hoe vooroordelen de mens in hun greep houden. Een succesvolle zakenvrouw en een vluchteling komen vast te zitten in een lift en worden gedwongen toenadering te zoeken.'
NRC - Sander Jansen

Eerder schreef ze de tekst van en speelde ze zelf in de muziektheatervoorstelling Requiem voor de Dood, dat in de zomer van 2016 te zien was op De Parade.
De Dood is opgebrand en organiseert een muziekavondje voor zichzelf, met sopraan Christina Völtl en slagwerker Mervyn Groot als muzikanten.