Docenten

Guido van Hengel - docent Schrijversvakschool

Guido van Hengel

Guido van Hengel is historicus en schrijver van literaire non-fictie. Hij woont en werkt in Den Haag.
In 2014 debuteerde hij bij uitgeverij Ambo|Anthos met het boek De dagen van Gavrilo Princip, over nationalistische jongerenbewegingen in het Oostenrijks-Hongaarse rijk, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.
Later verwerkte hij het boek tot een scenario voor Atentat, een graphic novel. Het tekenwerk werd verzorgd door de Servische kunstenaar Boris Stanić.

In 2018 publiceerde hij De zieners (Ambo|Anthos), een verhaal over vergeten visionairen en denkers in het Europese Interbellum. Zowel NRC Handelsblad als De Groene Amsterdammer namen De zieners op in de lijst van beste boeken van het jaar. In 2020 is De zieners vertaald in het Servisch en Kroatisch, en uitgegeven bij de Belgradose uitgever Clio.

In 2021 verscheen bij Uitgeverij van Oorschot het boek Roedel, een boek waarin dierlijkheid en menselijkheid worden onderzocht tegen de achtergrond van de geschiedenis van het uiteenvallen van Joegoslavië in het twintigste-eeuwse Europa.

Guido was docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde daar in 2016. Sinds 2015 geeft hij onderwijs aan de Haagse Hogeschool in Europese politiek, geschiedenis, cultuur en beleid. Zijn essays verschenen in Tirade, Hollands Maandblad, NRC Handelsblad, Historisch Nieuwsblad, De Optimist, Maarten. Bij de Schrijversvakschool geeft hij les in essay en verhalende non-fictie.

www.guidovanhengel.nl.

foto: Annaleen Louwes