Robin van Gelder

Oud-student scenario Robin van Gelder schreef het script voor de korte film Vier meter, een film die werd gemaakt in het kader van het 48 hours Film project 2014. Zesentwintig Nederlandse filmmakers waren uitgenodigd om in twee dagen een film te schrijven, te draaien, te spelen, te regisseren en te monteren.
Een week later kende de filmjury met onder andere San Fu Maltha en Robert Jan Westdijk de film zes prijzen toe. Waaronder de prijs voor beste film en het beste script. Ook de publieksprijs ging naar Vier meter. Hij liep een jaar stage bij producent Rots Filmwerk, waarbij hij als scenarist werd ingezet mee te denken en mee te schrijven aan diverse filmprojecten.

In 2018 verscheen de driedelige VPRO Dorst podcastserie Het maakbare geweten . Hierin ontrafelt Robin van Gelder samen met Ruben Pest de werking van ons magische geweten.

Wat is het geweten eigenlijk? Maakt het ook fouten? Hoe beïnvloedbaar is het geweten en is het wel te vertrouwen?In de driedelige VPRO Dorst podcastserie Het maakbare geweten ontrafelen makers Ruben Pest en Robin van Gelder de werking van ons magische geweten. Wat is het geweten eigenlijk? Maakt het ook fouten? Hoe beïnvloedbaar is het geweten en is het wel te vertrouwen?
Op speelse wijze doen de makers onderzoek naar de werking en maakbaarheid van het geweten; dat onbegrijpelijke mechanisme dat zomaar voor ons beslist over goed en kwaad. Hoe werkt het geweten en kun je het verbeteren? Zijn er alternatieve manieren om beslissingen maken? Kunnen we onze keuzes overlaten aan een superrobot? En wat zijn de grote vijanden van het geweten?