Vaak gestelde vragen

Zijn jullie de 'echte' Schrijversvakschool?

Ja, onze opleiding en cursussen bestaan al veertig jaar en genieten een goede reputatie. De laatste jaren zijn er enkele commerciële initiatieven gestart die verwarring creëren door in hun uitingen onze naam te gebruiken of woorden die daar sterk op lijken ('vakschool voor schrijvers', 'schrijversschool' e.d.), onder andere in gesponsorde zoekresultaten. Laat je dus niet misleiden!

Wanneer beginnen de lessen van de opleiding?

De lessen beginnen, afhankelijk van of je doordeweeks bent ingedeeld of op zaterdag, op de eerste maandag respectievelijk de eerste zaterdag van september.

Is de leslocatie toegankelijk voor mindervaliden?

De lessen voor de opleiding worden gegeven in een monumentaal grachtenpand zonder lift. Mocht het trappenlopen voor jou onmogelijk zijn, maar wil je toch graag bij onze opleiding doen, neem dan contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een passende oplossing. We vinden het belangrijk dat iedereen les bij ons kan volgen.

Wat is de leslocatie?

De lessen in Amsterdam worden gegeven aan de Herengracht 274. Deze locatie is zowel met de auto als openbaar vervoer uitstekend bereikbaar. Zie ook de pagina route voor een routebeschrijving.

Ik heb geen mail ontvangen van Schrijversvakschool

Heb je je aangemeld maar geen bevestiging ontvangen? Controleer je spambox. Gebruik je Hotmail of GMail, voeg info@schrijversvakschool.nl dan toe aan je contacten om te voorkomen dat onze mail in je spambox belandt.

Zit de mail ook niet in je spambox, neem dan even contact op via info@schrijversvakschool.nl.

Hoe laat begint mijn les?

Avondlessen zijn altijd van 19.00 tot 22.00 uur. Op zaterdagochtend is er les van 10.00 tot 13.00 uur en op zaterdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur. Het gebouw is vanaf een halfuur voor aanvang van de lessen toegankelijk.

Kan ik het lesgeld voor de opleiding in termijnen betalen?

Ja, in dat geval machtig je ons het lesgeld in tien maandelijkse termijnen van je rekening af te schrijven. Het machtigingsformulier ontvang je tegelijk met je factuur.

Wat zijn de kosten?

Zie de pagina Kosten.

Wanneer zijn de vakanties?

Zie het vakantierooster voor een overzicht van de vakantiedata.

Schrijf ik me meteen voor de hele opleiding van vier jaar in?

Nee, als je wordt toegelaten tot het basisjaar ben je voor één studiejaar ingeschreven. Het tweede en derde jaar zijn opgebouwd uit twee semesters per studiejaar. Voor ieder semester moet je je opnieuw inschrijven. De uiterste inschrijfdatum voor het basisjaar is 20 juni, voor het tweede en derde jaar is dat 1 juli (najaarssemester) resp. 1 december (voorjaarssemester). Voor het vierde jaar schrijf je je weer in zijn geheel in; de inschrijving voor het vierde jaar is niet gebonden aan een bepaalde datum.

Mag ik ook journalistiek werk insturen, of werk in het Engels?

Op grond van journalistiek werk is het niet goed mogelijk om je potentie ten aanzien van het artistieke schrijven te beoordelen. Als je ervoor kiest om proza in te sturen, beperk je dan tot fictie of literaire non-fictie.
Aangezien wij uitsluitend lesgeven in het Nederlands, kun je geen anderstalig werk insturen.

Wat voor werk moet ik insturen voor toelating in het basisjaar van de deeltijdopleiding?

Dat kan in ieder genre geschreven zijn, bij voorbeeld een prozafragment en/of een aantal gedichten, maar niet meer dan tien bladzijden. Zie de pagina inschrijven opleiding voor meer informatie over de met jouw inschrijving mee te zenden bijlagen.

Hoe hoog is de werkdruk, en krijgen studenten huiswerk?

Tijdens de opleiding heb je in de eerste fase twee dagdelen per week les. Daarnaast moet je rekening houden met minimaal twee dagdelen per week (ongeveer 8 uur) die je besteedt aan het uitwerken van opdrachten.

In de tweede fase neemt de werkdruk toe.