Maris van der Meij wint Jan Hanloprijs

Maris van der Meij

Maris van der Meij won de Jan Hanlo Essayprijs Klein 2023 voor het beste nog niet eerder gepubliceerde essay bij het thema ‘Over het understatement’ voor haar essay Voorbij de geweldige jaren tachtig. Zij ontving een geldbedrag van € 1.500 en een trofee.

Uit het juryrapport:

In Voorbij de geweldige jaren tachtig vraagt Maris van der Meij zich af waarom zij de jaren tachtig mist, en ook: waarom heel Nederland dat lijkt te doen. In afgemeten blokjes doet ze alsof dat verschillende vragen zijn, en ze lijken ook verschillende antwoorden te hebben. Het persoonlijke drama waardoor die periode zo onmogelijk ver weg voelt, wordt subtiel aangeduid; de culturele nostalgie ontleedt ze in groot, gretig detail. Wat ze als kind niet wist, weet ze nu: het verdriet zat al in de liedjes, reality shows laten vooral zien hoe slecht mensen met elkaar kunnen samenleven: in feite bereidde de wereld zich voor op het individualisme dat internet en vooral smartphone met zich meebrachten. De woordspeling met ‘smart’ balanceert op de grens van de subtiliteit die Van der Meij in de rest van haar essay trefzeker weet te vinden.

Het essay van Van der Meij werd gepubliceerd in De Groene Amsterdammer.