Josha Zwaan

Josha Zwaan studeerde tot en met het derde jaar aan de Schrijversvakschool Amsterdam in de richting essay. Naast diverse essays voor Trouw en De Volkskrant schreef ze Parnassia, haar debuutroman (uitgeverij Artemis & Co).

Niet alleen werden er meer dan 30.000 exemplaren in Nederland verkocht, de vertaalde, Duitse versie heeft op dit moment al meer dan 80.000 afnemers. In 2013 verscheen haar tweede roman: Zeevonk, over de geschiedenis van het passagiersschip Willem Ruijs.

Parnassia vertelt het aangrijpende verhaal van een joods meisje dat onderduikt bij een christelijk gezin en vervreemdt van haar eigen familie en tradities. Het is 1942 en de vervolging van joden in Nederland wordt steeds grimmiger. De kleine Rivka wordt door haar ouders ondergebracht bij een kinderloze dominee en zijn vrouw in Zeeland, die zich vol liefde over haar ontfermen. Rivka wordt Anneke en voor de buitenwereld zijn haar ouders omgekomen bij het bombardement op Rotterdam.

De pers over Parnassia: Josha Zwaan heeft een mooie balans weten te vinden tussen het verleden en het heden. Hierdoor blijf je als lezer nieuwsgierig naar wat zich vroeger heeft afgespeeld. Ook de moeizame relatie tussen moeder en dochter komt sterk naar voren. Het verhaal brengt je dat ook terug in de tijd zodat je begrip krijgt voor Rivka's kijk op de wereld. Parnassia is zeker de moeite waard en gunt je een blik in het Joodse geloof.

Parnassia is uitgegeven door Artemis & Co.