Cobi van Baars

Cobi volgde de cursus roman bij Graa Boomsma en debuteerde in 2017 met Schipper & Zn. (uitgeverij Atlas Contact).  Hierna verschenen Over het krakende ei (2019) en Branduren (2020).

Totale onbesmette onvoorwaardelijke liefde. Misschien is die alleen te ervaren op de grenzen van het leven. Als ballast nog niet bestaat of weer wegvalt.

Een geboortedag en een sterfdag. Twee gebeurtenissen waarbij Naomi’s familie samenkomt in een te kleine ruimte. Uren waarin groot en klein leed door elkaar lopen en de toch al moeizame verstandhouding zwaar onder druk komt te staan.
In beeldende, indringende en tegelijk ingehouden taal weet Cobi van Baars de onderstromen van het menselijk gemoed te schetsen en haarfijn bloot te leggen welke psychologische mechanismen er binnen een familie werken. Zo weet ze een universum op te roepen waarin je wil blijven maar tegelijk uit wil verdwijnen, even onontkoombaar als het leven zelf.

Cobi van Baars (Deurne, 1967) is naast schrijver ook schilder. Ze studeerde af aan de Radboud Universiteit op de relatie tussen literatuur en beeldende kunst.