Neeltje van Pel

Oud-studente Neeltje van Pel schreef Elders rust (Uitgeverij De Republiek, Amsterdam 2017).

Het landschap van het ten noorden van Amsterdam gelegen Waterland blijft een trekpleister voor de wandelaar of fietser die de drukte van de stad wil ontvluchten. De groene weiden, de beschermde dorpsgezichten met hun opmerkelijke kerken, de kanaaltjes en meertjes, de boerderijen en het vee onder de bomen, het gefluit van de weidevogels, de hoge karakteristieke wolkenluchten boven de strakke horizon, het is allemaal een lust voor de zintuigen.

Historica en boekhandelaarster Neeltje van Pel (1947) is al jaren door dit landschap gefascineerd. Van Pel woont in Amsterdam, op het Java-eiland aan het drukbevaren IJ. Steeds weer trekt zij Waterland in. Tijdens haar wandelingen kijkt ze goed om zich heen. Zij schroomt niet om op mensen af te gaan. Maar ook laat zij overwegingen, associaties en herinneringen vrijelijk in zich opkomen. Al deze indrukken heeft zij op poëtische wijze in 24 impressies vormgegeven.