Docenten

Marcel Visbeen, docent scenario

Marcel Visbeen

Marcel Visbeen (Den Haag, 1966) studeerde theater-, film-, en televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Na zijn afstuderen werkte hij als regisseur van non-fictieprogramma’s voor verschillende omroepen. Zo was hij onder andere samensteller/regisseur van Sportpaleis de Jong voor de VPRO.

In 1997 won hij met zijn eerste korte film Elvis lives! de NPS-prijs en de film werd geselecteerd voor een groot aantal binnen- en buitenlandse festivals. Daarna legde Marcel zich toe op drama en hij schreef en regisseerde korte films en televisiefilms, waaronder zes afleveringen in de serie Goede Daden bij Daglicht voor de VPRO; de Novelle Blackout voor de NPS en de One Night Stand: Verdwaald voor de VARA.

Als regisseur en producent maakte hij vele commercials, videoclips en televisieprogramma’s. Zijn opdrachtfilm The Tech Files won zeven prijzen, waaronder een Silver Medal op de New York Festivals. Hij regisseerde vele afleveringen voor de dramaseries Hartslag (NCRV), Verborgen gebreken (Net5), Moordvrouw (RTL4) en Dokter Tinus (SBS6). Voor de laatste twee producties was hij ook enkele seizoenen werkzaam als creative producer.

In 2005 was hij co-auteur, regisseur en co-producent van de Telefilm Staatsgevaarlijk. Daarna realiseerde Marcel geheel in eigen beheer de speelfilm Linoleum waarvoor hij niet alleen regisseur was, maar ook co-auteur, producent en editor. Linoleum werd bekroond en geselecteerd op verschillende binnen- en buitenlandse festivals en vond in het Franse Insomia World Sales een internationale sales agent.

Naast zijn film- en televisiewerk is Marcel ook actief als theatermaker en proza-schrijver. Hij schreef en regisseerde onder andere de voorstelling Nuvolari! met Daniel Boissevain en Ocobar, regisseerde verschillende shows van Ricky Koole en Leo Blokhuis en met John Buijsman maakte hij Het Hart van Rotterdam en De Bizarre Nacht van Arie Speksnijder.

In maart 2009 verscheen zijn eerste boek Met het stuur tussen de tanden bij Uitgeverij L.J.Veen. Het is een verzameling literaire verhalen over markante figuren uit de Grand Prix geschiedenis.

Begin 2020 werd de Telefilm King of the road van Danyael Sugawara uitgezonden via de NPO, het was de eerste lange film die Marcel schreef voor een andere regisseur. Op dit moment is hij behalve freelance docent voor verschillende opleidingen, waaronder de Nederlandse Filmacademie, ook actief als scenario coach en heeft hij diverse film- en literatuurprojecten in ontwikkeling.