Anne Eekhout

Het kreeg vier 'ballen' in De Volkskrant: Dogma, het debuut van oud-studente Anne Eekhout. Uitgegeven door De Arbeiderspers (2014). De Volkskrant: 'Treffender had Eekhout niet kunnen zijn. Een puike debuutroman.' Dogma werd genomineerd voor de Bronzen Uil en kwam op de longlist van de AKO-literatuurprijs.

In Dogma neemt een groep studenten zich voor een uiterst controversiële documentaire te maken waarin een van hen zelfmoord zal plegen. De vijf, één vrouw en vier mannen, doen om beurten verslag van de gebeurtenissen tijdens het maken van de documentaire, maar ook van de uitwerking die dit project heeft op hun gedachten en geweten. Hoe dichter de climax nadert, des te prangender de vraag wordt of ze hun plan ook echt gaan uitvoeren. Want gaandeweg veranderen de verhoudingen in de groep op dramatische wijze.

Uit de pers: "Misschien wordt dit wel het jaar van schrijfster Anne Eekhout" - Iris Pronk in Trouw. ‘Feilloos schetst Eekhout het portret van een naar erkenning hunkerende generatie. […] Treffender had Eekhout niet kunnen zijn. Een puike debuutroman.’ **** - de Volkskrant

Begin 2016 verscheen haar tweede roman: Op Een Nacht, die werd genomineerd voor de BNG Bank Literatuurprijs.