Geertje Kindermans

Oud-studente Geertje Kindermans debuteerde in augustus 2014 bij Nieuw Amsterdam met de roman De lieve vrede, volgens de uitgever een 'origineel en herkenbaar debuut', en volgens Zin Magazine een ‘Met vaart geschreven boek dat onder je huid gaat zitten. Applaus!’

'Achteraf heb ik me nog vaak afgevraagd hoe het gebeurde, maar waarschijnlijk stonden we zwijgend tegenover elkaar, ik in de hal onder aan de trap, hij buiten op de stoep en dat begon steeds vreemder te voelen. Daarom deed ik wat me onvermijdelijk leek, ik zette een stap opzij. ‘Kom binnen,’ zei ik.'

Op een dag komt Vieze Arie op bezoek bij Lotte. Hij gaat zitten, blijft de hele dag en ook na het eten vertrekt hij niet. De dagen daarna evenmin. Eigenlijk is Lotte zich er niet eens van bewust dat ze hem kende, maar Vieze Arie neemt alles wat hij krijgen kan, en Lotte kan geen nee zeggen. Zo dringt hij steeds dieper haar leven binnen. Lotte begint zich te realiseren dat haar hele leven een opeenvolging is van dingen die haar leven binnendringen zonder dat ze er iets tegen lijkt te kunnen doen.
De lieve vrede is het verhaal over de strijd om een eigen leven op te bouwen. Een leven vrij van Arie, maar ook vrij van de besluiteloosheid waarin Lotte leeft, van haar achtergrond en van haar moeder.

'Een roman over een gevoel dat wij allemaal kennen, maar gelukkig niet in de extreme mate als waarin het Lotte overkomt: je ziet jezelf ineens in vogelperspectief en vraagt je af hoe je eigenlijk in die situatie terecht bent gekomen. Met een messcherp psychologisch inzicht schreef Geertje Kindermans een geestige, herkenbare en soms prettig tergende roman.' – JL Persrecensies