Lianne Damen

‘Mijn meester, ach neemt mijn bede aan,’ schrijft een vrijgemaakte zwarte vrouw, Dédé, in 1795 vanuit Suriname aan haar voormalige meester in Holland. Deze brief, die nooit op zijn bestemming aankwam en pas in 1980 in de National Archives in Londen werd teruggevonden, ligt aan de basis van een bijzonder verhaal.

Voor de roman De smeekbede (2020 uitgeverij Orlando) deed oud-cursist scenario Lianne Damen diepgravend historisch onderzoek om te achterhalen waarom deze oude vrouw zich met een roep om hulp uitgerekend wendt tot de man die haar jarenlang in eigendom had. Damen ontrafelt het leven van de vrouw en legt het schrijnende contrast bloot tussen het leven van een in slavernij geboren zwarte vrouw en dat van haar meester, een Utrechtse jurist die zijn gezin achterliet om in Suriname fortuin te maken.

‘Historische gebeurtenissen uit het collectieve geheugen worden verwerkt tot een sfeervolle, beeldende en prachtig geschreven roman.’ – Aspha Bijnaar, socioloog, schrijver en oprichter/directeur van EducatieStudio

‛Erg onder de indruk van deze historische roman over een wereld die veel genuanceerder is dan je op het eerste gezicht denkt.’ – Leen Dorsman, historicus, hoogleraar geschiedenis en kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht

Eerder schreef Lianne de scenario's voor de kortfilm Sync en de jeugdfilm Daan durft (2014). Ook werd er haar korte verhaal Wilde Kust gepubliceerd in Historische Verhalen uit de Gouden Eeuw (2017).

Schrijversvakschool Amsterdam stelde Lianne wat vragen over het schrijven van scenario's.

Kun je schrijven leren?
Dat kan, maar inspiratie alleen is niet genoeg. Schrijven moet je doen, alleen als je tekst produceert ontwikkelt je eigen schrijven zich. En je moet alles willen weten. Wat wil ik vertellen en hoe schrijf ik dit op? Zonder die gedrevenheid haal je niet het uiterste uit je zelf.

Wat heb je specifiek bij de cursus scenario op de Schrijversvakschool geleerd?
De eerste stappen. Regels voor de layout. Die zijn anders dan die voor toneel of proza. Jouw script wordt uiteindelijk gebruikt door regisseur, producent en crew. Voor al die mensen moet je script leesbaar zijn. Ook werden we geoefend in het denken in beeld. Wat een personage voelt en denkt zie je hoor je in een film. Je moet daarom de acties van personages voor je zien. Dat is anders dan bijvoorbeeld in prozaverhaal, waar je ook de gedachten van je personage op papier kunt zetten.

Hoe ben je daarna verdergegaan?
Ik heb cursussen camera, montage en regie, waarvan ook scenarioschrijven onderdeel was, gevolgd, Bij Scriptdesk werden workshops georganiseerd waar scenaristen, producenten en regisseurs elkaars werk grondig lazen en van feedback voorzagen. En ik bezocht regelmatig netwerkbijeenkomsten om mensen te leren kennen.

Heb je een tip voor beginnende scenaristen?
Blijf open staan voor de feedback van anderen en besteed veel tijd aan je netwerk. Voor scenaristen is het heel belangijk om in contact te komen met producenten en regisseurs, een scenario is immers een halfproduct dat nog verfilmd moet worden. Dat is in het begin niet makkelijk, maar zeker de moeite waard als je iets wilt bereiken.