Moederland - Inge de Bever

Inge de Bever

Een Nederlandse studente trouwt in 1980 met een Turk en krijgt daarbij een andere cultuur, taal en samenleving cadeau. In de autobiografische roman Moederland (Van Oorschot, 2019) laat oud-student Inge de Bever een huwelijk en een leven zien in twee landen en culturen.

Wat betekent die nieuwe cultuur voor haar leven? Hoe verovert ze een plek binnen haar schoonfamilie, hoe ervaart ze het reilen en zeilen van alledag in Turkije? Wat valt haar op, wat maakt ze mee, en hoe verandert dat in de loop van bijna vier decennia?
Een rode draad in Moederland is de relatie tussen de hoofdpersoon en haar Turkse schoonmoeder. Hoewel de verschillen aanvankelijk groot lijken, blijken er gaandeweg toch veel overeenkomsten te zijn tussen deze vrouwenlevens. Vanuit het gedeelde besef dat vrouwen overal te maken krijgen met dezelfde dilemma's, maken argwaan en behoedzaamheid plaats voor waardering en solidariteit.

Moederland is een rijk boek waarin het vreemde vertrouwd wordt en uiteindelijk heel herkenbaar blijkt te zijn. In een prachtige stijl, vaak humoristisch, soms ontroerend, komen grote levensthema's bijna terloops voorbij.