Pauline Genee

Nog maar koud afgestudeerd aan Schrijversvakschool Amsterdam in december 2013 en in januari 2014 al lag Pauline Genee's roman in de winkel: Duel met paard, volgens uitgever Querido een droomdebuut. Het werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs 2014.

Thomas Rosenboom zei erover: ‘Ik heb Duel met paard in één adem uitgelezen. Het verhaal is even bijzonder als de uitwerking. Een belevenis!’

Berlijn, 1904. De hoofdstad is in de ban van het wonderpaard Hans, dat rekenen kan. Geleerden staan voor een raadsel: is het bedrog, of kan het dier werkelijk worteltrekken? De oude Von Osten, die wekelijks op zijn binnenplaats met hem optreedt, blijft aldoor hopen op officiële erkenning. De verschijning van Emilio Rendich, een flamboyante schilder die over de juiste contacten beschikt, is een buitenkans. Maar als die zich aan de vooravond van de langverwachte onderzoekscommissie laat afleiden door een verboden liefde, slaat ook bij hem de twijfel over Hans rekenkunst toe. De ondergang van man en paard lijkt nu onafwendbaar.

Pauline Genee volgde de vierjarige opleiding van Schrijversvakschool Amsterdam in de richting proza, en studeerde af met dit debuut, 'Duel met paard'. De commissieleden waaronder Joke van Leeuwen noemden het boek 'een rijk en voldragen romandebuut'. Een voorpublicatie van de roman is te lezen op de site van Antheneum Boekhandel.

In De Wereld Draait Door riep boekenpanellid Monique Burger Duel met paard uit tot het beste boek van januari 2014. In juni 2014 ontving Pauline op basis van haar debuut de felbegeerde debutantenbeurs van het Letterenfonds. Met de 10.000 euro die de beurs haar biedt, kan ze verder schrijven aan haar tweede literair boek.