Rinske Hillen

Rinske deed de vierjarige vakopleiding in de richting proza. Tijdens haar vierde jaar werd zij begeleid door Graa Boomsma. In 2017 debuteerde zij met de roman Houtrot (uitgeverij Querido). In 2018 won zij de ANV Debutantenprijs 2018. In 2021 verscheen Mannenmaal, eveneens bij Querido.

In Houtrot bewoont natuurfilosoof Bram Wenksterman een pand aan de Amsterdamse Keizersgracht dat al generaties lang in zijn familie is. In de immense achtertuin liggen zijn voorouders begraven. De fundering moet dringend worden aangepakt en er zit niets anders op dan geld te vragen aan zijn rijke schoonvader. Dat ligt gevoelig, want Wenkstermans vrouw is pas opgenomen in een psychiatrische inrichting en de meningen zijn verdeeld: nam hij de juiste beslissing? Intussen organiseert zijn minnares een verrassingsfeest voor zijn vijfenvijftigste verjaardag. Als zijn dochter Amber voor die gelegenheid naar huis komt, ontdekt ze een voortwoekerend geheim. Het feest blijkt de aanzet tot een ongekend dramatische climax.

Houtrot is geïnspireerd op de waargebeurde geschiedenis van twee grachtenpanden. Het is een filosofische roman over schuld, verraad en familieloyaliteit. In de strak gecomponeerde plot ontrolt het verhaal zich in drie dagen tot een puinhoop.

Lees een fragment op de site van Atheneum Boekhandel.