Bio's

Marjolijn Hof

Marjolijn Hof (Amsterdam 1956) won met haar eerste jeugdroman Een kleine kans in 2007 de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs, de Prijs van de Jonge Lezer, én de Gouden Griffel. Het boek werd in dertien talen vertaald en is verfilmd onder de titel Patatje Oorlog.

In 2014 ontving Marjolijn Hof de Woutertje Pieterse Prijs voor De regels van drie

Andere titels van haar hand zijn Moeder nummer nul, Als niemand kijkt, Mijn opa en ik en Het varken Oma. Daarnaast werkte ze mee aan verhalenbundels, schreef teksten voor educatieve uitgeverijen en prentenboeken.

De kaarten van madame Petrova, het vervolg op Lepelsnijder (2018), verscheen najaar 2022 bij Querido kinderboek en werd bekroond met een Zilveren Griffel. Op dit moment werkt Marjolijn aan een derde (en laatste) deel van de jeugdserie.

Marjolijn werkte bijna twintig jaar als jeugdbibliothecaresse, maar gaf uiteindelijk haar baan op om fulltime schrijfster te worden. Ze volgde de schrijfopleiding aan de toenmalige Schrijversvakschool: ’t Colofon, en geeft sinds een aantal jaren bij ons de cursus jeugdliteratuur.

Meer docenten

{slider Deze docenten geven een of meer dezelfde vakken:}

Docent schrijftraining en jeugdliteratuur

Docent jeugdliteratuur