Joost Zwagerman Essayprijs voor Jolanda van Benthem

Jolanda van Benthem

Op 18 november 2019, de 56ste geboortedag van schrijver Joost Zwagerman, is de Joost Zwagerman Essayprijs uitgereikt aan oud-cursiste Jolanda van Benthem.

Voor haar essay ‘Een te strak gespannen draad’, ontving ze de prijs van 7.500 euro. Uit het juryrapport: “Een aangrijpend verhaal over een boer die aan zijn beroep te gronde ging, eigen van toon, gevoelig en onheilspellend. De schrijfster onderzoekt hoe het zover heeft kunnen komen met de verwoesting van het landschap en het rigide utiliteitsdenken.”

Lees hier haar essay.

De prijs, een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, is bedoeld voor beginnende essayisten.