Florien Vaessen

Ze volgde de cursus verhalende non-fictie bij Aleid Truijens en debuteerde in september 2016 met Op de bank. Hoe ik ziek werd van mijn werk. Net als een miljoen andere Nederlanders.

Een op de zeven werkende Nederlanders overkomt het, maar er rust nog altijd een groot taboe op. Het overkwam ook Florien Vaessen.

Op een ochtend stond ze klappertandend onder de douche. Op, uitgeput, helemaal leeg.

De dag ervoor was ze nog gewoon aan het werk als manager communicatie op het hoofdkantoor van abn Amro. Vanaf het moment dat ze ziek wordt, beziet ze alles wat ze altijd vanzelfsprekend vond met andere ogen.

Als zoveel mensen ziek worden van hun werk, is dat dan nog wel een individueel probleem? Zijn de plekken waar we werken niet gewoon een maatje te groot geworden? En hoe kun je je als individu op een gezonde manier verhouden tot zo’n steeds complexere werkomgeving?

In Op de bank schetst Vaessen met onderkoelde humor en veel gevoel voor understatement de jungle van de apenrots: de survivors en de verbeten kantoortypes, tenenkrommende vergaderingen en hilarische leiderschapsprogramma’s – en haar eigen aandeel daarin. Ook de pijnlijke machtsconflicten komen aan bod, net als de mensen die niet meer zeggen wat ze denken en de machteloosheid wanneer goede ideee?n – ondanks alle goede wil – maar niet van de grond willen komen.

Op de bank is een feest van herkenning voor iedereen die in een grote organisatie werkt. Of er (bijna) ziek van is geworden.

Florien Vaessen - Op de bank, uitgeverij Balans