Halfweg - Puck de Klerk

Puck de Klerk

Oud-cursiste Puck de Klerk debuteerde met de roman Halfweg (Uitgeverij Pluim).

Er bestaat geen eenvoudige manier om het verlies van een naaste door zelfmoord te accepteren. Nadat Sals lichaam op 13 december ter hoogte van hectometerpaal 78.1 in het bos wordt gevonden, gaat tweelingzus Lau op onderzoek uit. Maar wie erbij wil horen, zo blijkt al snel, kan maar beter geen lastige vragen stellen. Zeker niet als de werkelijkheid iets is om je voor te schamen. Wie of wat was er verantwoordelijk voor Sals dood? In de familie en op het woonwagenkamp wordt gezwegen. Lau's angst dat zij zichzelf verliest, net als Sal, houdt haar steeds meer in de greep. Waarom heeft de één de moed om met een ellendig verleden verder te leven en waarom besluit de ander, die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt, dat het zo niet verder kan? Wanneer verandert schuld in schaamte? Halfweg is een op persoonlijke ervaringen gebaseerd requiem. Het boek is evengoed mengeling tussen fictie en werkelijkheid, als tussen autobiografie en roman.