Docenten

Bernke Klein Zandvoort - docent Schrijversvakschool

Bernke Klein Zandvoort

Bernke Klein Zandvoort beweegt zich tussen de beeldende kunst en literatuur. Ze is geïnteresseerd in tekst en narratief in al hun verschijningsvormen. Ze publiceert poëzie en literaire essays, werkt met film en fotografie, en componeert live video-essays. Daarnaast werkt ze als redacteur en stelt boeken, tentoonstellingen en programma’s samen, geeft les op verschillende academies.
In 2013 debuteerde ze met de bundel Uitzicht is een afstand die zich omkeert (Querido). De bundel won de Liegend Konijn Debuutprijs en werd genomineerd voor de C. Buddingh' en Jo Peters Poëzieprijs. Haar tweede bundel, Veldwerk (Querido) verscheen in 2020 en werd genomineerd voor De Grote Poëzieprijs. Van 2017 t/m 2021 was ze redacteur voor literair tijdschrift de Revisor. In 2021 was ze festivaldichter voor Poetry International.
Op dit moment werkt ze aan een een filmproject over het oog als orakel, een essaybundel die bij uitgeverij Querido zal verschijnen en een onderzoeksproject naar Mexicaanse literatuur in het kader van Wanderlust.

Fotograaf: Bianca Sistermans