Docenten

Micha Hamel - docent poëzie

Micha Hamel

Micha Hamel (Amsterdam, 1970) is componist, dichter en muziektheatermaker. Zijn concertmuziek werd uitgevoerd door vrijwel alle belangrijke Nederlandse orkesten en ensembles. Hij componeerde twee opera's, Snow White (Nederlandse Reisopera, 2008) en Caruso a Cuba (De Nationale Opera, 2019) en is regelmatig te gast op het Holland Festival.
Hamel staat vooral bekend om zijn omvangrijke interdisciplinaire muziektheaterproducties, zoals zijn Requiem voor ons beschavingsideaal, en de voorstelling over het schilderij De Rode Kimono van George Hendrik Breitner. Bij theatergroep Orkater componeerde hij het melodrama Een Pure Formaliteit, en in 2021 het muziektheaterstuk Het Zwarte Raam, waarvoor hij ook het script schreef.

Bij uitgeverij Atlas Contact publiceerde hij vijf dichtbundels. Meest recentelijk verscheen is daar iemand bij Uitgeverij Pluim (2023). Zijn dichtbundel Toen het moest (2017) viel op door de onconventionele typografieën en de vervlechting van uiteenlopende tekstsoorten. Ook maakt hij sinds 2014 in samenwerking met animatiekunstenaar Demian Albers (studio Apvis, Breda) poëtische ervaringen voor Virtual Reality. Hun meest recente werk, Apart Samen, werd geselecteerd door het Nederlands Filmfestival 2021 en won eerste prijzen in Berlijn en Tokio.

Sinds 2015 is Hamel lid van de Akademie van Kunsten, waar hij voorzitter van het tracé Kunst en Wetenschap is. Naast dit alles is Hamel bekend als dirigeer-coach in het AVROTROS-programma Maestro, dat bekende Nederlanders op een vrolijke manier inwijdt in de klassieke muziek. Momenteel werkt hij aan een boek over luisteren.