Maya Katerberg

Maya deed de vierjarige vakopleiding in de richting toneel en studeerde onder begeleiding van Kasper Kapteijn af met het stuk 'Alles onder controle' dat oktober 2013 in première ging bij de Zeeuwse vereniging Concordia.

Inhoud: Cornelia besluit dat zij euthanasie wil. Ze vertrouwt dit niet toe aan haar huisarts, maar heeft in plaats daarvan zelf een grote pot met pillen gespaard. Ze vraagt haar dochter Nina – die thuis woont en haar al jaren verzorgt – en haar zoon Marco – die net gescheiden is en niet zo vaak langs komt – om toe te zien dat alles goed verloopt.
Maya Katerberg: 'Een goed toneelstuk doet iets met het publiek. Het grijpt naar de keel, het brengt in verwarring, het ontroert, maakt boos, blij of verontwaardigd. Na afloop van een goed stuk kijk je misschien heel anders tegen een bepaalde kwestie aan, heb je een vooroordeel moeten bijstellen of verlaat je met verende tred de zaal omdat je energie en hoop hebt gekregen. Ik begeef me graag in het schemergebied tussen drama en de bevrijdende lach. Toneel is geen spiegel, toneel is een weergave van de werkelijkheid, maar dan nét even anders of - als dat nodig is - de wereld op z'n kop. Ambitieus kun je het best noemen, in Maasdijk wordt weer een toneeluitvoering gegeven. Nu in de vorm van "huiskamertoneel". Je zit te midden van de spelers in de Zonnehoek en het gebeurt rondom je.'

In oktober 2016 ging 'Truth or Dare', in première bij het Epicentrum Toneel in Naaldwijk. Een avondvullend stuk, uitgevoerd door vier jongeren en één volwassene. Ook in 2016: 'Diner Grand Spectacle', bewerking van bestaande teksten, samengevoegd door nieuw geschreven theaterteksten, uitgevoerd door Epicentrum Toneel tijdens een serie benefietavonden in Monster. In 2015: 'Het nooit vergeten meisje', momenten uit het leven van Anne Frank, zowel uit haar dagboek als fictief, worden muzikaal en theatraal verteld, Peter van Elswijk (gitaar), Deborah Thoen (viool), Epicentrum Toneel (toneelspel en regie), Naaldwijk, Delft, Monster.