Firoozeh Farjadnia

De van oorsprong Iraanse Firoozeh Farjadnia schreef haar debuutroman over het land van herkomst: Postvogel (2014, Uitgeverij Jurgen Maas). Firoozeh volgde een cursus schrijftraining bij Schrijversvakschool Amsterdam.

Over Postvogel
Behalve een oude winkelier ziet niemand dat ze eigenlijk nog een kind is. Ze gelooft zelf ook dat ze net zo dapper en strijdlustig is als haar tante Lida. Die zit in het Iraanse verzet en wordt gezocht. Ik ben een dappere postvogel, herhaalt ze in zichzelf om haar angsten te bezweren. Vele jaren later loopt ze als gevluchte, jonge vrouw stage op een architectenbureau in Nederland. Haar begeleider volgt de opkomst van populistische politici op de voet. Zijn uitspraken over buitenlanders beangstigen haar. Maar wat als hij de enige is die haar bestaan in Nederland kan redden? Ze rent om te redden wat er nog te redden valt en ontleent houvast aan een gedicht dat in haar geheugen staat gegrift. Wanneer een bevriende collega een hartaanval krijgt, keren haar vergeten angsten terug.

Firoozeh Farjadnia (1970) is geboren en getogen in de Koerdische streek Kermanshah in Iran. Ze vluchtte in 1995 naar Nederland, volgde een opleiding Bouwkunde in Rotterdam, en werkt nu bij een architectenbureau. Sinds haar veertiende schrijft ze gedichten, columns en korte verhalen. Postvogel is haar debuutroman.

Christine Otten over Postvogel: 'Door de ogen van de Iraans-Nederlandse schrijfster Firoozeh Farjadnia kijk je niet alleen met een nieuwe blik naar het Nederland van nu, haar verhaal over een kind in het ondergrondse verzet tegen de sjah van Perziƫ grijpt je naar de keel. Subtiel en invoelbaar. Een aanwinst voor de Nederlandse literatuur.'