Marrika van Beilen

Neerlandica Marrika van Beilen volgde de cursus Verhalende Non-fictie bij Aleid Truijens. Tijdens deze cursus werkte zij aan haar debuut, Groene Vingers (uitgeverij van Gennep). Van Beilen is freelance communicatie- en public relations adviseur en woonde en werkte zes jaar in de Verenigde Staten. Toen zij terugkeerde bleek haar verhuurde huis in gebruik te zijn als een wietplantage. Deze ervaring zette haar aan tot het schrijven van haar debuut.

Groene Vingers vertelt het verhaal van de Bierummer wiettelers die jarenlang een hennepkwekerij runden als bonafide bedrijf. De uitspraak van de rechter in hun zaak – zij kregen geen straf opgelegd – bracht de paradoxen van het Nederlandse gedoogbeleid pijnlijk aan het licht. Want hoe kan het dat bijna 600 coffeeshops wiet verkopen, terwijl de politie ondertussen jacht maakt op iedereen die zich bezighoudt met de productie ervan? Groene Vingers is niet alleen een spannende reconstructie van een spraakmakende zaak, maar ook een bijdrage aan het debat over de legalisering van de hennepteelt.